tisdag 28 december 2010

förväxlingar


På juldagens kväll såg jag en bra och omskakande dokumentär som jag bara måste rekommendera här, även om detta är en bokblogg: Kapten Nemos barn. Niklas Wahllöf skriver om den i sin TV-krönika i DN - och jag kan bara hålla med! Självklart finns den på SVT Play att se igen om du missade den.

Dessutom får jag passa på att erkänna att jag aldrig läst P-O Enquist som var kusin med ett av de bortbytta barnen i Bureå och som skrivit om händelsen bl a i Kapten Nemos bibliotek från 1991. Dags att ta sig iväg till biblioteket...

1 kommentar:

  1. Såg också dokumentären; mycket intressant! PO Enquist har också skrivit om händelsen i sin biografi Ett annat liv, som kom för ett par år sen. Framförallt en mycket bra barn- och ungdomsskildring i den boken. Jag tycker absolut att du ska ta tag i Enquist, en av Sveriges bästa författare i mitt tycke. Jag gillade mycket hans bok om Lewi Pethrus, Lewis resa.

    SvaraRadera