fredag 27 juli 2012

Bodström

Jag läser inte så många biografier. De biografier jag trots allt läser är allt som oftast politiska biografier. I sommar tänkte jag försöka läsa Henrik Berggrens Palmebiografi, men jag har inte kommit så långt i den. Det är som tur är en bok man kan läsa lite i, lägga ifrån sig, och sedan ta några kapitel till i. Istället fick Thomas Bodströms senaste biografi Inifrån följa med på tältsemestern. Jag läste hans första bok 700 dagar i Rosenbad för många år sedan och gillade stilen. Efter det har det ju hänt en del i svensk politik och Bodström gick från att vara justitieminister till att bli oppositionspolitiker. I Inifrån tar han upp lite allt möjligt från livet i allmänhet och politiken i synnerhet, men med störst koncentration på politiken i opposition. Man skulle också kunna beskriva det som en slags summering av hans liv som politiker, eftersom han inte längre är verksam på samma sätt som förut. Jag gillar hans lättsamma stil som lite humoristiskt beskriver situationer i hans privata liv, likväl som mer eller mindre lyckade situationer som yrkesman. Man får bland annat veta att han en gång som barn "råkade" döda en ko med hjälp av en sten som han slängde ner från en linbana på väg upp i Alperna. Han tar också upp relationerna till olika journalister, vad han anser om den borgerliga politiken (såklart!), härvan med de egyptiska medborgare som CIA så hjälpsamt hanterade. Givetvis är det en del politiskt skvaller som berör allt från Olof Palme till Anna Lindh och Mona Sahlin. I ett specialskrivet kapitel som har tillkommit till pocketupplagan skriver han också om turerna kring Håkan Juholt. Boken är dock utgiven innan det blev klart att Stefan Löfvén tog över som partiordförande.
Jag får väl erkänna att min vurm för politiska biografier allt som oftast har en viss övervikt åt det socialdemokratiska hållet och innefattar böcker skrivna av allt från Pär Nuder (den var faktiskt inte så tråkig som man kan befara!) Lars Danielsson och Göran Persson. Kanske är det dags att ta sig in Fredrik Reinfeldt och gossarna på andra sidan det politiska staketet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar