lördag 16 juni 2012

Lurad!


VARNING! VARNING! VARNING! VARNING!

Morr! Efter att ha läst Hjorth/Rosenfeldts första deckare med psykologen Sebastian Bergman, Det fördolda, var jag sugen på mer och inför en tågresa då jag glömt ta med mig en bok köpte jag fortsättningen, Lärljungen,  på pocket för 95 dyra jävla spänn på Pressbyrån. Väl inne i boken och efter att ha plöjt första tredjedelen av boken inser jag att jag känner igen handlingen, personerna, storyn, ja helt enkelt ALLT. Ingenstans på bokens omslag eller i informationen om den står det att den filmatiserats med Rolf Lassgård i huvudrollen. Serien hette "Den fördömde" och visades 2010 i två avsnitt på SVT. Lärljungen som bok utgavs först 2011.

Är det inte lite falsk marknadsföring att inte skriva ut detta någonstans på bokomslaget? Boken bygger ju uppenbarligen på tv-manuset - och inte tvärtom. Jag var tvungen att rota (google är bra att ha ibland!) vidare i detta och hittade några fler som upptäckt samma sak som jag och som också kände sig lite lurade på konfekten!
Jag kan ju direkt säga att i det här fallet kommer jag att vara tjurig och långsint och inte köpa eller läsa någon eventuell fortsättning om herrarna Hjorth och Rosenfeldt hittar något annat gammalt tv-manus att damma av och klistra ihop till en bok.
 /hälsning en långsint läsare :)

3 kommentarer:

  1. Kanske är det förlaget framförallt som ska klandras, inte författarna?

    SvaraRadera
  2. Det har du så klart rätt i! Förlaget är den största boven här. Absolut.

    SvaraRadera
  3. Det har du så klart rätt i! Förlaget är den största boven här. Absolut.

    SvaraRadera