måndag 24 januari 2011

Hemliga läslaster!

Läsutmaningar var det. Nja, är mitt svar. Jag ska precis byta jobb och vad jag uppriktigt ser fram emot under det närmaste halvåret: att slippa plikten att läsa ungdomsböcker! Hemskt att erkänna, men sant, så sant! Dessutom var jag inte ens en särskilt flitig läsare av ungdomsböcker (Confessions of Naughty Librarian)!

Jag ska byta från skol- till folkbibliotek och hux flux kan jag ge mig hän åt pliktbefriad läsning. Härligt! Så jag tänker inte ge mig på några utmaningar i stil med Lottas. Men jag hejar på henne!

Jag har redan dragit ihop en godispåse med böcker jag ska gotta mig åt den närmaste tiden:

En dag av David Nicholls. Har börjat på den, lovande, väcker minnen av året som au pair i England i början av 1990-talet.

Jorden de ärvde av Björn av Klee: Har läst mycket om den här boken och är riktigt sugen på att läsa den nu!

Utrensningen av Sofia Oksanen. Samma här, en mycket omskriven bok, nu ska vi läsa den i bokcirkeln! Okej, "måste-läsning", men, tja, ändå inte, på något sätt.

Har du någon hemlig läslast, föresten? Böcker som du inte direkt skryter om att du läser?

6 kommentarer:

  1. Jag älskar ungdomsböcker, men det är väl bara bra att vi tycker olika.

    SvaraRadera
  2. Hundöra (vilket coolt namn, föresten)! Ja verkligen bra att vi tycker olika. Jag tror iofs att det var plikten jag hade mest emot. En ungdomsbok jag älskar är Janne, min vän av Peter Pohl. Så vansinnigt bra!

    SvaraRadera
  3. Jag läser "Utrensning" just nu och vill läsa hela tiden = bra betyg. Numera är jag stolt HP-fan, både film och bok som jag förut kanske var generad över. Inte särskilt naughty, jag vet. Jag älskar Björn Ranelid, det kanske jag borde skämmas över?

    SvaraRadera
  4. Sarah: Björn Ranelid - aldrig läst, kanske nåt att testa. Jag är en sucker för inredningsmagasin, yta, yta, yta. Sen gillar jag tantlitteratur, typ Joanna Trollope och Anita Shreve.

    SvaraRadera
  5. Jag började i en Ranelid-bok en gång (minns inte vad den hette) men kunde inte fortsätta eftersom jag bara hörde hans röst och såg hans konstiga min framför mig. Det gick bara inte. Lika illa som när jag en gång försökte höra på Ondskan av Guillou på cd-bok. Hans egen röst förstörde allt. Ohörbar sas.

    Jag har flera böcker på kö som jag vill börja i. Först ska jag läsa ut Little bird of Heaven av JCO (som tar lite tid men är helt suverän!). Judith Wartons Oskuldens tid väntar, liksom Utrensning (förstås :)) och Remarkable Creatures av Tracy Chevalier (en av mina favoritförfattare). Ang Lottas inlägg om läsutmaningar har jag tänkt mig på lite ryskt också - Dostojevskis Brott och straff tänkte jag utmana mig själv med...

    SvaraRadera
  6. Brott och straff läste jag på litteraturvetenskapen och vill minnas att den är helt ok, förutom alla namnen och smeknamnen, men den upplagan jag läste hade en liten lista längst bak över alla karaktärerna och deras olika namn. Överskådligt och bra. Rekommenderas. So far är Tolstoj lite för mycket kostymdrama för mig som inte är så speciellt förtjust i dylika, men det går framåt iaf.
    För övrigt tror jag inte att jag har några direkta skämsböcker jag läser. Skulle möjligtvis vara den enda boken av Denise Rudberg jag läste för inte så länge sedan. Den var helt ok som underhållning en eftermiddagstimme på helgen, men lämnade inte några djupare litterära spår, men jag kan väl inte direkt säga att det var en skämsbok - och alla böcker man läser måste ju heller inte vara oförglömliga litterärt sett. Vad är det för fel på underhållning liksom? :)

    SvaraRadera