onsdag 23 januari 2013

Främling!

Jag var 11 år 1983 när Carola vann den svenska melodifestivalen med Främling. Jag var en riktig schlagerfestivalnörd som barn (och är kanske fortfarande till viss del - även om jag tycker det är lite mycket med alla delfinaler och andra chanser hit och dit) och jag tror inte jag var ensam om att tycka att det var något magiskt över hela grejen när den här lilla kristna tonåringen kom och sopade mattan med alla andra artisterna. Att jag själv var aktiv inom kyrkan gjorde att det var extra kul att hon stod där med bibeln i högsta hugg. Carola har på sätt och vis alltid varit en del av min barn- och ungdom, även om jag föll ännu hårdare för de dansande deodoranterna bröderna Herrey som vann hela schlagerkonkarongen året efter. Jag har aldrig sett Carola live (däremot var jag i Brunnsparken och såg Herreys), och jag kan inte säga att jag följt henne speciellt ingående genom åren, även om man inte kan undgå vad som skrivits om henne i pressen.

Om Carola som artist - om fenomenet Carola - och industrin kring hennes person och karriär handlar Johanna Koljonen och Andreas Ekströms bok som jag precis spontanlånat och i princip sträckläst. Koljonen och Ekström skriver om personen Carola och om hur hon blev som hon blev och turerna kring hennes genombrott. Det är ingen auktoriserad biografi som Carola varit med och haft någon talan om, däremot har författarna intervjuat personer i hennes närhet. Allt från Bert Karlsson till en av hennes första sånglärare som följde henne genom hela skolgången. Hennes kristna tro, Ulf Ekman och Livets ord finns så klart också med. På sätt och vis handlar inte boken bara om Carola utan även mycket om tidsandan och nöjeskulturen, nöjesbranschen från tidigt 1980-tal och framåt. Mellan kapitlen serveras små anekdoter om fans som mött Carola i olika sammanhang, imiterat Carola, samlat på Carolaskivor och prylar. Det här är en välskriven och intressant bok som jag tror man kan ha stor behållning av även om man inte är ett stort fan av Carola och hennes musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar