torsdag 7 oktober 2010

Honom har jag inte läst

Mario Vargas Llosa - årets Nobelpristagare i litteratur.

Kväver en gäspning av trötthet som sköljer över mig inför det här priset och den mediala (och kommersiella) dignitet det ändå har.

Skulle det här priset göra folk mer intresserade av litteratur? Jag tror att J K Rowling och Stephanie Meyer gjort mer för litteraturintresset i världen än alla nobelpristagare tillsammans. Så folkligt och populistiskt? Kanske det. Jag tycker bara att Nobelpriset okritiskt hyllas som ett fantastiskt pris.

Är det det? Är det ett fantastiskt pris? Och om det inte är det, då kanske vi ska se det som ett pris, vilket som helst och inte Nobelpriset sagt med förundran och beundran och vördnad.

2 kommentarer:

  1. Ja du, vem vet egentligen bäst när det gäller litteratur? Eller politik för den delen? Snackar vi politik och demokrati, så får vi ju SD på köpet, det hör till spelets regler när alla ska bestämma.

    Och "alla" har bestämt Meyer och Rowling ska skratta hela vägen till banken, med eller utan nobelpris.

    Bort med alla elitister/experter/veta-bästare då?

    SvaraRadera
  2. Men vad tycker du om Nobelpriset, Sarah? Är det det finaste av alla? Har det en viktig funktion för läsandet i världen? Vi läste Hertha Müller förra året och alla (nästan) förstod ingenting. Å andra sidan älskar jag Toni Morrison och Doris Lessing, men inte för att de fått Nobelpriset.

    SvaraRadera